آموزش جامع کار با نرمافزار Word موبایل قسمت دوم
Contents
2- آموزش جامع کار با نرمافزار Word موبایل قسمت دوم
با سلام
در قسمت اول با محیط کلی ورد نسخه موبایل آشنا شدیم. برای مشاهده آموزش جامع کار با نرمافزار Word موبایل بر روی لینک کلیک آن کنید.
در این قسمت قصد داریم شما را با چند سربرگ مهم ورد و ابزارهای آن آشنا کنیم.
توضیحات آیکن A در قسمت بالای صفحه
در نرم¬افزار word موبایل، شش منو یا سربرگ تنظیمات وجود دارد که در ادامه با هریک از آنها آشنا میشوید.
سربرگHome: اگر بخواهید تغیراتی در متن نوشته شده اعمال کنید با استفاده از گزینههای موجود در این بخش می¬توانید وارد تب¬های دیگر نرم¬افزار شوید و تنظیماتی مانند تغییر فونت، رنگ و اندازه و… را اعمال کنید. در ادامه بخش¬های این ابزار به همراه کاربرد آنها را مشاهده می¬کنید:
آیکن B : برای تو پر شدن متن و یا به اصطلاح Bold کردن متن کاربرد دارد.
آیکن I: از این گزینه می¬توانید جهت کج شدن متن و یا ایتالیک کردن آن استفاده کنید.
آیکن U :به شما امکان این را می¬دهد تا زیر هر بخشی از متن را که تمایل دارید خط بکشید.
آیکن ab :برای خط کشیدن بر روی متن به کار می¬رود.
با انتخاب گزینه Highlight می¬توانید بخش¬هایی از متن خود را هایلایت کنید.
با استفاده از گزینه Font Color فهرستی از رنگ¬ها را مشاهده می¬کنید که برای انتخاب رنگ متن دلخواهتان کاربرد دارد.
اگر فرمت ¬هایی که برروی متن اعمال کرده¬اید مورد پسندتان نیست با انتخاب گزینه
Clear Formatting، متنی که تایپ کرده¬اید به متن عادی تبدیل خواهد شد.
با لمس گزینه More Formatting، می¬توانید متن خود را به صورت Subscript (زیرنویس)، Superscript (بالا نویس) به کار ببرید و با استفاده از گزینه Aa Change Case، می¬توانید متن خود را به صورت حروف بزرگ یا کوچک و… در آورید.
با انتخاب گزینه Bullets گزینه های مختلفی در دسترس شما قرار میگیرد که برای بولت گذاری در ابتدای متن خود و قالب¬ بندی پاراگرافها می¬توانید از آن استفاده کنید. این ابزار جهت توجه خوانندگان استفاده می¬شود و برای لیست¬ های بدون شماره کاربرد دارد.
گاهی نیاز است مواردی را که تایپ کرده¬ایم شماره گذاری کنیم در اینجا می¬توانیم از گزینه Numbering جهت تهیه فهرست¬های دارای ترتیب و شمارش استفاده کنیم. برای ایجاد شماره خودکار به صورت فارسی، نیاز است زبان فارسی و راست ¬چین شدن را انتخاب نمایید و برای شماره خودکار به صورت انگلیسی زبان انگلیسی و چپ ¬چین شدن را انتخاب کنید و شروع به تایپ کنید پس از فشردن Enter به صورت خودکار عدد بعدی به ابتدای سطر بعد اضافه خواهد شد.
(در ادامه چپ¬ چین و راست ¬چین را خواهم گفت)
گزینه q با دو پایه به شما این امکان را می¬دهد که جهت متن را متوجه شوید. وقتی صفحه word را باز می¬کنید مکان ¬نما به صورت پیش¬ فرض در سمت چپ صفحه قراردارد که شما با انتخاب این گزینه می¬توانید متن را راست به چپ (Right-to-left) یا چپ به راست (Left-to-right) کنید. اگر مطالب فارسی هستند مکان ¬نما باید سمت راست صفحه باشد و اگر انگلیسی، باید سمت چپ صفحه باشد. دقت کنید که جهت متن با چینش متن متفاوت است.
متن¬های نوشته شده در word به چهار بخش “راست ¬چین”، “وسط ¬چین”، “چپ ¬چین” و “چیدمان منظم از دو سمت” تقسیم می¬شوند. برای تنظیم متن ابتدا پاراگراف مورد نظر از متن را انتخاب کنید سپس با استفاده از این آیکن¬ های مرتب ¬سازی، تغییرات خود را اعمال کنید.
گزینه Justify برای تراز کردن انتهای سطرهای متن کاربرد دارد. نحوه هم ترازی به این شکل است که متن¬ها کشیده می¬شوند تاهم ترازی ایجاد شود. Justify Low (مقدار کشیدگی کمتر)، Justify Medium (مقدار کشیدگی متوسط)، Justify High (مقدار کشیدگی زیاد).
با استفاده از گزینه Paragraph Formatting، تنظیمات پاراگراف در اختیار شما قرار می¬گیرد که نظیر تو رفتگی پاراگراف، فاصله بین سطرهای پاراگراف و فاصله بین هر پاراگراف است.
گزینه Style برای استایل دادن متن (تعیین عنوان، پاورقی، تیتر و زیر تیتر) در word کاربرد دارد. هنگام تایپ متن بهتر است برای هر بخش که دارای قالب¬ بندی خاصی است، یک استایل مشخصی تعیین کنیم استایل¬ها فرمت¬ هایی مشخص و از قبل تعیین شده هستند و برای قسمت¬های مختلف متن خود می¬توانیم از آنها استفاده کنیم که به ما در داشتن یک سند حرفه¬ای و مرتب، سرعت عملکرد، ساده شدن ویرایش و یکنواخت شدن متون کمک می¬کند.
با استفاده از گزینه Find، می¬توانید کلمه یا کلماتی از متن را جستجو کنید. گزینه Find برای یافتن تمام نمونه¬های موجود از یک کلمه خاص نیز کاربرد دارد. با لمس این گزینه کادری در بالای صفحه برای تایپ کلمه مورد نظرتان نمایان می¬شود.
سربرگ Insert:
این تب دارای ابزار و گزینه¬ های متنوعی است که با استفاده از آن می¬توانید به درج تصاویر متنوع، جدول و حتی صفحه خالی بپردازید. در این قسمت بخش¬های تب Insert را بررسی می¬کنیم
اولین گزینه در این تب، بخش Pages است که در word ویندوز این قسمت شامل سه بخش است اما در word موبایل فقط بخش Blank Pages را مشاهده می¬کنید و برای ایجاد یک صفحه خالی کاربرد دارد.
گزینه Scan document، به شما برای اسکن سند و ورود تصویر فایل به داخل سند کمک می¬کند همچنین امکان ویرایش آن نیز وجود دارد.
اگه دوست داری نرم افزار ورد رو کامل و اصولی یاد بگیری و در پروژه ها و کارهای روزمره خونه یا شرکتت استفاده کنی حتما بسته آموزش جامع نرمافزار ورد Word رو تهیه کنید. برای سفارش بر روی لینک یا تصویر بسته بزنید.
گزینه Table:
با انتخاب گزینه Table به حالت¬های مختلفی می¬توانید جدول ایجاد کنید، پس از ایجاد جدول امکانات متنوعی برای تنظیمات جدول در اختیار شما قرار می¬گیرد که شامل:
Delete: اولین گزینه پیش ¬روی شماست و برای حذف جدول کاربرد دارد. با لمس این گزینه، سه گزینه دیگر در اختیار شما قرار می¬گیرد.
Delete Columns: با انتخاب این گزینه می¬توانید ستون مورد نظرتان را حذف کنید.
Delete Rows: با استفاده از این گزینه سطری که مکان ¬نما درآن قراردارد را می¬توانید حذف کنید.
Delete Table: جهت حذف نمودن کل جدول می¬توانید استفاده کنید.
Insert: برای اضافه شدن بخش¬های جدید به جدول به کار می¬رود. انتخاب این گزینه، چهار گزینه دیگر در اختیار ما قرار می¬دهد:
Insert Above: برای افزودن یک “سطر” به سطر های *بالا* این گزینه را انتخاب می¬کنیم.
Insert Below: برای افزودن یک “سطر” به *پایین* سطری که مکان ¬نما در آنجا قرار دارد کاربرد دارد.
Insert Left: برای اضافه شدن “ستون” به ستون¬های سمت *چپ* از این گزینه استفاده می¬کنیم.
Insert Right: برای اضافه شدن “ستون” به ستون¬های سمت *راست* این گزینه را انتخاب می¬کنیم.
Merge Cells: این گزینه برای ادغام یا یکپارچه ¬سازی سلول¬های جدول¬ها به شما کمک می¬کند. زمانی که چند سلول را باهم ادغام می¬کنید آنها به یک سلول مناسب¬تر برای داده¬ هایتان تبدیل می¬شوند.
Split Cells: با استفاده از این گزینه شما می¬توانید سلول¬های جداول را تفکیک یا تقسیم نمایید.
Style Option: استفاده از سبک¬ ها یا همان استایل¬ ها، متن شما را زیبا و مرتب ¬تر نشان می¬دهد و همچنین باعث سرعت بخشیدن به کارتان و صرفه¬جویی در زمان می¬شود. استایل¬ ها ترکیبی از فونت، رنگ و سایز فونت، فاصله گذاری و… هستند. شما می¬توانید از استایل ¬های پیش ¬فرض استفاده کنید و یا آن را ویرایش نماید.
Table Style: این بخش مربوط به تنظیمات و استایل ¬دهی به جدول است که باعث ظاهر بهتر آن می¬شود. سبک جدول شامل تغییرات خطوط موجود در آن، جداسازی سربرگ یا پابرگ با خط¬های متفاوت از دیگر خطها، تغییر رنگ جدول مخصوصا برای زمانی که تعداد داده¬ها زیاد است بسیار پر کاربرد می¬باشد.
Shading: به شما این امکان را می¬دهد تا جدول را رنگ کنید.
Alignment: گاهی مواقع ممکن است ظاهر مطالب شما به هم ریخته به نظر برسد از این¬ رو شما با استفاده از این ابزار می¬توانید تراز بندی یا همان نحوه چینش متن درون جدول خود را تعیین کنید.
متن¬های نوشته شده را می¬توان به شکل *چپ چین*، *راست چین* و *وسط چین* تنظیم کرد.
Text Rotation: برای چرخاندن متن درون جدول به کار برده می¬شود.
AutoFit: به دلیل اینکه ممکن است اطلاعات و داده¬های هر ستون متفاوت باشد بنابراین امکان اینکه اندازه ستون¬ها و سطرهای جدولتان نامنظم باشد وجود دارد به طور مثال ممکن است پهنا یا همان عرض یک ستون نسبت به سایر ستون¬ها بیشتر باشد یا اینکه متن مورد نظر شما در ستون و سطرهای جدولتان گنجانده نشود.
برای راه¬حل این مشکل و منظم شدن جدولتان می¬توانید از گزینه فیت کردن جدول استفاده کنید.
Cell Size: از این گزینه برای تنظیمات اندازه سلول¬های جدول می¬توانید استفاده کنید و Height (ارتفاع) و Width (پهنا) را تغییر دهید.
Distribute: زمانی که طول و عرض سلول یا همان خانه¬های جدولتان نامنظم باشد توسط این دستور میتوانید آنها را منظم کنید.
Alt Text: متن جایگزین، چند کلمه یا جمله برای توصیف یک عکس یا شکل است.
با استفاده از این دستور که بیشتر برای افرادی که مشکل بینایی دارند کاربرد دارد می¬توان پرزنتیشن (ارائه مطلب) را به صورت صوتی شنید که در این صورت به جای مشاهده تصویر و عکس¬ ها، متنی که تایپ کرده-اید خوانده می¬شود.
Pictures:
این گزینه برای افزودن تصویر در word استفاده می¬شود پس از کلیک بر روی این گزینه صفحه¬ای برای شما نمایش داده می¬شود که می¬توانید عکس مورد نظرتان را انتخاب کنید.
گزینه Shapes
گزینه Shapes در Insert برای افزودن اشکال هندسی به متن کاربرد دارد. پس از افزودن شکل تب Format نمایش داده می¬شود که با استفاده از آن می¬توان شکل را زیباتر کرد مثلا کادر دور آن را تغییر داد.
گزینه Text Box(جعبه متن¬ها) باکس¬ های آماده¬ ای است که به شما امکان این را می¬دهد تا نکات مهم را در معرض توجه قرار دهید البته شما همچنین می¬توانید قالب Text Box خودتان را بسازید.
این باکس ها برای تبلیغات یا نقل قول¬ها در کنار متن بسیار کاربرد دارد.
Link: شما با استفاده از این گزینه می¬توانید لینکی به یک صفحه اینترنتی، یک فایل یا بخشی از فایل word یا اسلاید خود ایجاد کنید. این ویژگی در نرم¬افزارهای آفیس وجود دارد.
Comment: گاهی ممکن است شرایطی پیش بیاید که لازم شود بر روی یک نوشته در word کامنت گذاشت و نظرتان را تایپ کنید این ویژگی مخصوصا در زمانی که با شخص دیگری روی نوشتن یک مطلب همکاری می¬کنید بسیار پر کاربرد می¬باشد. برای استفاده از این ویژگی قسمت مورد نظرتان را انتخاب کنید و سپس در کادری که برای شما نمایش داده می¬شود کامنت بگذارید.
Header & Footer: برای نوشتن مقاله و پایان¬نامه و… نیاز به سر صفحه (هدر) و پا صفحه ( فوتر ) دارید.
در این ابزار شما می¬توانید از الگوهای آماده برای صفحه ¬آرایی استفاده کنید.
Page Number: یکی دیگر از مهم¬ترین قسمت¬ها برای نوشتن پایان¬نامه و تهیه گزارش و … اضافه کردن شمارهگذاری یا همان شماره صفحه در بالای صفحه یا انتهای صفحات می¬باشد.
Equation: برای استفاده از معادلات و تایپ فرمول¬های ریاضی در word می¬توانید از این ابزار کمک بگیرید.
Footnote: اگر توجه کرده باشید در بعضی قسمت¬های کتاب، عددی در کنار یک کلمه قرار دارد و در انتهای صفحه درباره آن کلمه توضیح داده شده است به این توضیحات درج شده پاورقی یا Footnote می-گویند. مزیت این ابزار در این است که شما می¬توانید توضیحات اضافی خود را بدون منحرف کردن ذهن خواننده از مطلب اصلی در پایین صفحه تایپ کنید.
Endnote: این گزینه برای درج پا سندی کاربرد دارد. پا سندی توضیحاتی است که در پایان بخش یا فصل قرار می¬گیرد و اکثرا این توضیحات از پاورقی طولانی¬تر است و مانند پاورقی عدد مربوط به پا سندی در کنار کلمه مورد نظر قرار می¬گیرد.
همچنین اگر تمایل داشته باشید می¬توانید موقعیت پا سندی و پاورقی را خودتان مشخص کنید.
برای مشاهده بخش سوم آموزش جامع کار با نرمافزار Word موبایل کلیک کنید
پست های مرتبط

9 اسفند 1403

2 اسفند 1403
دیدگاهتان را بنویسید